Tajuk versi online! |
Tajuk mesti sensasi!. Namun perlulah memikirkan etika pemberitaan yang besar kemungkinan boleh memesongkan pembaca kerana TAJUK MENCERITAKAN KANDUNGAN SEBENAR.
Itu
yang pelik dengan cerita Kenaikan Tol ini apabila Sinar Harian di dua
versinya (bercetak dan online), membawa tajuk yang berbeza. Versi
online: 'TANGGUH NAIK TOL, KERAJAAN KENA BAYAR RM1.08b', manakala versi bercetak pula, 'TOL TERPAKSA NAIK'.
Tajuk versi cetak...mcam kabinet dah putuskan! |
Fuhhh! Dua tajuk yang berbeza dengan implikasi negatif yang besar (damaging).
Yang
sama hanyalah persepsi yang jauh berbeza dari situasi sebenar iaitu
seolah-olah keputusan telah dibuat oleh Kabinet untuk naikkan tol.
Sedangkan situasi sebenar, seperti dimaklumkan YB Menteri, DS Fadillah
Yusof, Kabinet belum membuat sebarang keputusan dan akan dibincangkan.
Sebagai
seorang yang lama dalam Perkhidmatan Awam, saya khuatir kerana di
penghujung perkhidmatan saya, persepsi terhadap dasar kerajaan semakin
dipersendakan dan dimanipulasikan untuk kepentingan peribadi. Umum
mungkin lupa bahawa sebahagian yang kita lalui sekarang adalah hasil
dari dasar kepimpinan terdahulu yang termeterai dalam bentuk perjanjian.
Perjanjian di antara Penyedia Perkhidmatan (Pemegang Konsesi) dan
Kerajaan Malaysia.
Berbalik kepada kenyataan YB Menteri,
apa yang dimaksudkan beliau adalah, jika kita sekali lagi menolak
kenaikan tol, Kerajaan terpaksa keluarkan bajet tambahan sebanyak RM580
juta untuk tahun ini sahaja. Mohon diingatkan bahawa tahun lepas, untuk
isu yang sama, Jawatankuasa Kabinet Menangani Isu Sara Kos Hidup
yang dipengerusikan oleh YAB TS Muhyiddin Yassin terpaksa mendapatkan
bajet RM400 juta sebagai pampasan (gantian) kepada kenaikan kadar tol.
Mungkin
ada yang belum kenal DS Fadillah. Bagi saya yang pernah ditugaskan di
Sarawak dan melalui rakan-rakan yang masih bertugas di sana, amat
memahami cara kerja DS Fadillah.
Dato Sri Fadillah Yusof seorang yang amat sederhana dan pentingkan kebajikan rakyat. |
Beliau seorang yang amat detail
dalam soal perbelanjaan kerana amalan hidup sederhana yang diamalkannya
selama ini. Bagi DS Fadillah RM580 juta amat besar. Apalagi bagi beliau
seorang Menteri dari Sarawak. semestinya beliau juga terfikir jika
nilai RM580 juta itu disalurkan ke negeri yang memerlukan, '...boleh
dibina jalanraya, hospital dan sekolah' - petikan kenyataan beliau (baca
sini:
Apa
yang DS Fadillah minta kita fikirkan adalah, kenapa mesti peruntukan
khas RM580 juta dikeluarkan jika ianya hanya memberi manfaat kepada
minoriti rakyat. Fakta penggunaan dan pembinaan tol, hampir 90% dibina
di Lembah Klang.
Rakyat Sabah, Sarawak, Kelantan dan Perlis tidak menggunakan jalan ini dalam aktiviti harian.
KENAPA TIDAK UBAH PERJANJIAN?
Ramai yang terfikir dan tertanya soalan ini.
Kerajaan
dah berbincang tetapi ianya bersabit soal JANJI (Agreement) dan
kredibiliti negara. Apa lagi ianya melibatkan pelabur dari luar negara.
Soal
perjanjian ini, ianya berbalik kepada Pimpinan terdahulu (Menteri
Kewangan) iaitu Tun Daim, Anwar Ibrahim, Tun Mahathir dan Tun Abdullah
(2 Perdana Menteri). Merekalah yang menandatangani perjanjian dengan
Syarikat Konsesi. Bukan nak salahkan sesiapa tetapi inilah hakikatnya.
Dan sebagai Kerajaan yang ada kredibiliti, butiran perjanjian kita
pegang iaitu, Syarikat Konsesi punyai hak untuk naikkan harga setiap 3, 5
dan 7 tahun (lojik ekonomi kerana kos sara hidup dan barangan mentah
yang meningkat).
Kerajaan dah tahan kenaikan sejak 2008 lagi dan sejak itu, telah banyak dibelanjakan bagi membayar pampasan sesuai perjanjian.
Jawapannya
Perjanjian tidak boleh dipinda tetapi ditambahbaik pada masa akan
datang. Untuk itu, DS Fadillah telah mengubah banyak perkara dalam
perjanjian untuk Syarikat Konsesi yang baharu agar lebih memihak kepada
rakyat.
LEBUHRAYA TOL DIBINA SEBAGAI ALTERNATIF
Ini hakikat! Lebuhraya adalah alternatif kepada kita yang nak cepat dan tidak kisah berbayar
sedikit tetapi dapat masa yang lebih untuk selesaikan kerja lain. Saya
sendiri, kalau nak balik Perlis, kadang-kadang ikut jalan lama kerana
nak jimat tol tapi kenalah habiskan masa perjalanan yang panjang.
Tanya
pengguna yang sekarang selesa dengan DUKE dan AKLEH. Mereka jimatkan
hampir 1jam 30 min perjalanan pada waktu puncak. Itu realiti.
Jadi
sebagai manusia biasa, fikirkanlah lojik. Mana ada Pemimpin yang nak
susahkan rakyat. Lebih senang rakyat, lebih mudahlah kerja seorang
Pemimpin.
Sekian pandangan saya.
Bakal Pesara.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan