ETC FOR SMOOTHER JOURNEY

ETC FOR SMOOTHER JOURNEY

Rabu, 15 Jun 2016

KADAR TOL BARU MASIH DIBINCANGKAN, TAPI PEMBANGKANG DAH PUBLISITIKAN KADAR TOL LEBUHRAYA DAH NAIK!!!

Sehingga artikel ini ditulis, belum ada keputusan muktamad kenaikan tol, seperti digembar gemburkan.

Ulasan: Terima kasih kepada Penulis Blog ini. Fakta yang diberikan wajar difahami, cuma ada bbrp perkara yang telah diberi 'nafas baru' melalui Transformasi dan ketelusan PM Najib Razak serta Menteri Kementerian Kerja Raya Malaysia, DS Fadillah Yusof.


Dokumen perjanjian konsesi atau CA, boleh didapati di Perpustakaan KKR dan diberi akses kepada Public utk membacanya.

Harus difahami, Lebuhraya Bertol, dibangunkan oleh Pihak Swasta yg menggunakan wang mereka, samada melalui pinjaman atau kerjasama dgn Pelabur Luar spt dari Jepun & China. Pinjaman perlu dibayar dan kepercayaan Pelabur terhadap Malaysia, perlu dipertahankan.

Cuma klausa dan perincian Perjanjian yang berbeza2 di antara 3 generasi Perdana Menteri...Admin harap anda faham maksud Admin.

Bukan PM Najib yang mahukan tol naik, tapi perjanjian yg ditandatangani oleh Pimpinan terdahulu, yang harus diambilkira. Namun sehingga artikel ini ditulis, belum ada keputusan muktamad kenaikan tol, seperti digembar gemburkan.

Begitu juga, bukan hasrat PM Najib, utk sambung kontrak PLUSMiles dari 2018 kepada 2038, tetapi klausa yg ada di dalam perjanjian, yang sukar diubah. Selain dari faktor permintaan kepada pelebaran dan penambahbaikan lebuhraya, yg memang menjadi keutamaan agar pengguna selesa dgn ciri keselamatan yang baik.

Sekali lagi, yang berjaya diubah, Syarikat Konsesi tidak boleh menaikkan kadar tol tanpa merujuk dan berbincang dgn Kerajaan, melalui Lembaga Lebuhraya Malaysia, KKR dan Kabinet, sebelum diluluskan.
Lagi pula, lebih 90% lebuhraya bertol, ada di Lembah Kelang. Sebab itu, 'users pay concept' (siapa guna, dia bayar), mampu mempertahankan hak rakyat kita di negeri yg tiada tol.

p/s: nak naik bas pun, kita nak yg cepat sampai. Bas ekspress dan ikut lebuhraya. Kepada kita, masa itu penting.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan