ETC FOR SMOOTHER JOURNEY

ETC FOR SMOOTHER JOURNEY

Sabtu, 24 Oktober 2015

'Bottom Line' Kadar Tol, Bermula Selepas PLUS Siap.

Bermula zaman inilah banyak Lebuhraya dibina dgn kerjasama Swasta dan Pelabur luar.
Lebuhraya Utara-Selatan telah dirancang oleh kerajaan dalam tahun 1977. Lembaga Lebuhraya Malaysia kemudian mula membinanya pada tahun 1980, sebelum Tun Mahathir menjadi Perdana Menteri pada bulan Julai 1981.

Antara tahun 1980 dan 1985, LLM berjaya menyiapkan pembinaan beberapa fasa projek sehingga sepanjang 366 kilometer atau 41% daripada 823 kilometer lebuh raya yang dicadangkan dengan jumlah kos sebanyak RM3.2 bilion dana kerajaan.

Pada tahun 1986, keseluruhan projek itu dipindahkan ke kroni-UMNO kumpulan UEM milik Halim Saad walaupun pada hakikatnya tawaran bidaan UEM adalah yang paling mahal, memerlukan jumlah tertinggi bantuan kewangan kerajaan dan mempunyai pendapatan, kadar perlindungan mata wang dan faedah oleh kerajaan minimum (lihat jadual https://goo.gl/PFlnPa https://goo.gl/ZRfttr) dan juga walaupun pada hakikatnya ia tidak mempunyai pengalaman apa pun.

Selain itu, 366 km yang sedia ada yang telah dibina menggunakan wang kerajaan telah disuntik ke dalam PLUS yang kini dimiliki persendirian sepenuhnya. Dan mereka dibenarkan mengutip tol dari jalan-jalan yang sedia ada (dibina menggunakan dana kerajaan) dari kita untuk membayar melengkapkan baki 500 km - satu tugas yang mereka akhirnya siap tetapi pada kos yang terlebih 70% dan dua tahun lewat.

Kerajaan malah membiayai separuh bajet awal RM3.5 bilion PLUS melalui pinjaman sokongan kerajaan.

Tun Daim banyak tandatangan bersama Syarikat Konsesi, sbg Menteri Kewangan. Kenapa dideraf perjanjian yang merugikan rakyat sehingga kin. Setiap 3 dan 5 Tahun, Konsesi boleh memohon kenaikan kadar tol?
Terima kasih kepada perjanjian Tun M ini, kita akhirnya perlu membayar 30 tahun tol dan perlu menampung kenaikan kadar tol sebanyak 10% setiap 3 tahun - yang kerajaan terpaksa membayar pampasan kepada PLUS jika kadar tol tidak dibenarkan meningkat.

Semua itu untuk Lebuhraya Utara-Selatan yang kerajaan dan boleh dikatakan juga rakyat membiayai PLUS untuk membina dan terus mengumpul lebih banyak wang dari kita. Ini adalah sama buruk dengan perjanjian berat sebelah ambil-atau-bayar konsesi IPP YTL diberikan oleh Tun M yang kini telah tamat tempoh dan tidak diperbaharui.

Syukurlah pada tahun 2011, Kerajaan Najib mengambil alih hak milik penuh PLUS dari tangan swasta, menyusun semula perjanjian dan mengelakkan kenaikan tol di masa depan. 

Sekarang 51% dimiliki oleh Kerajaan dan 49% dimiliki oleh KWSP, sekurang-kurangnya kerajaan dan pemilik akaun KWSP mendapat manfaat daripada PLUS. Para kroni pasti tidak gembira dengan ini.

Sekali lagi, seperti dalam kes konsesi IPP, konsesi air dan Proton - Tun M mencipta masalah itu, Najib terpaksa menyelesaikannya.

Bandingkan ini dengan projek pentadbiran Najib lebuh raya Pan-Borneo dan 2,239 km jalan akan dibina dan ia akan benar-benar bebas tol.

Jalan-jalan yang sudah ada akan dinaik taraf kepada kualiti lebuh raya dan hubungan yang belum dibina. Pembinaan telah pun bermula pada tiga bahagian sejak Mac 2015 dan keseluruhan lebuh raya akan siap sepenuhnya hanya 8 tahun kemudian pada 2023 dan dimiliki sepenuhnya oleh kerajaan.

Ia adalah persoalan yang adil untuk bertanya mengapa projek lebuhraya 800 km di Semenanjung yang padat dengan penduduk mempunyai kadar tol seperti menghukum manakala lebuh raya 2200 km di rupa muka bumi mencabar yang penduduknya berselerak di Sarawak akan bebas tol.

Saya tertanya-tanya jika Najib lah orang yang membina lebuh raya 800 km Utara-Selatan dan bukan Tun M pada waktu itu, adakah kita akan menikmati perjalanan bebas tol hari ini.

Epilog: Selain menjadi kaya daripada projek-projek seperti ini, bekas pemilik UEM, Halim Saad juga telah dibayar pampasan tambahan RM165 juta pada tahun 2003 oleh kerajaan Tun M.
Tetapi tidak berpuas hati, Halim menyaman kerajaan pada 2013 - mendakwa Tun M menipunya - meminta tambahan RM1.8 bilion sebagai pampasan (dia kalah dalam kes itu pada Julai 2015).
http://www.themalaysianinsider.com/…/halim-saad-sues-govern…

Nota: Saya rasa ini adalah masanya Najib melihat semula semua konsesi lebuh raya yang tidak adil diberikan semasa zaman Tun M dan menyusun semula dengan cara bagaimana PLUS telah disusun semula dan selama-lamanya menghentikan sebarang kenaikan tol.

Selepas membaca ini, saya tidak pasti sama ada penyokong setia Tun M akan tetap begitu berbangga dengan projek Lebuhraya Utara-Selatan ini.

1 ulasan: