ETC FOR SMOOTHER JOURNEY

ETC FOR SMOOTHER JOURNEY

Sabtu, 17 Oktober 2015

Tol Dibangunkan Dengan Kerjasama Sykt Swasta Dan Pelabur Luar

Tol dibangunkan dengan kerjasama Sykt Swasta dan pelabur luar yang memberi pinjaman,
Tahukah anda yang membolehkan syarikat-syarikat Tol untuk menaikkan harga tol mereka sebenarnya menjadiak keuntungan mereka berkurang?

Ia adalah kerana bagaimana subsidi memutarbelitkan pasaran.

Di bawah perjanjian konsesi tol yang ditandatangani beberapa tahun yang lalu, syarikat tol dapat menikmati kenaikan tol berkala dan jika ini kenaikan tol yang tidak diberikan oleh k'jaan , k'jaan perlu untuk membayar pampasan kepada mereka berdasarkan berapa ramai orang lalu melalui tol semasa tempoh masa .

Mari kita lihat contoh ini:
- Harga tol Sebenar seperti di dalam perjanjian konsesi : RM3.00
- Subsidi oleh k'jaan : RM1.00

oleh itu , kadar tol kepada orang ramai : RM2,00
- Dan menganggap Jumlah trafik bagi tahun ini: 100 kenderaan mil

Oleh itu jumlah pendapatan tahunan kepada syarikat tol = RM300 juta yang merupakan mil RM200 daripada rakyat dan RM100 juta daripada kerajaan..

Penganalisis menganggarkan bahawa bagi setiap kenaikan 10 sen harga tol , trafik akan mengurang 1%. http://www.thestar.com.my/…/Drop-in-traffic-volumes-likely/…

Sekarang, jika subsidi dikeluarkan dan harga tol kini RM3.00, maka mungkin ada pengurangan 10% dalam lalu lintas - bermakna 100 juta menjadi 90 kenderaan juta.

Oleh itu senario baru itu akan menjadi 90 juta trafik di RM3 setiap kenderaan = pendapatan RM270 juta bagi tahun itu kepada syarikat tol.

Oleh itu, perolehan syarikat tol menjadikan RM30 juta kurang dan k'jaan menjimatkan RM100 juta yang kemudiannya boleh digunakan pada projek-projek pembangunan atau menambah BR1M.

Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa sama ada k'jaan membayar atau rakyat membayar, wang itu akhirnya datang daripada rakyat. Tetapi jika k'jaan mengelakkan membayar RM100 juta ini kepada syarikat tol, k'jaan boleh memberi RM100 juta ini kembali kepada rakyat.

Dalam kes ini, satu-satunya yang kalah sebenarnya syarikat tol orang awam menyesuaikan diri dengan harga tol yang lebih tinggi dan lebih cekap dalam penggunaan jalan bertol atau beberapa langkah untuk menggunakan pengangkutan awam.

K'jaan telah membelanjakan berbilion-bilion dan membelanjakan berbilion-bilion lagi dalam menaik taraf awam dalam bandar mengangkut - banyak lagi bas dan kereta api komuter, MRT1, MRT2, LRT 1 sambungan, sambungan LRT2, LRT3, BRTs dan lain-lain

Kerajaan tidak boleh menghabiskan begitu banyak untuk membina pengangkutan awam dan pada masa yang sama cuba dan tidak menggalakkan penggunaannya dengan terus memberi subsidi tol yang menggalakkan penggunaan kereta dan memperkayakan syarikat tol - yang bertentangan dengan dasar-dasar.
---
Kadar tol dan kenaikan semua dinyatakan dalam perjanjian konsesi - majoriti yang menandatangani dan / atau dipersetujui pada masa Tun.

Kerajaan tidak boleh sewenang-wenangnya melanggar perjanjian.

Jika mereka memecahkan ini walaupun sekali, semua perjanjian yang pernah ditandatangani oleh k'jaan akan berisiko dan pasaran akan menghukum Malaysia.

Mana-mana kontrak k'jaan dan perjanjian pada masa akan datang akan dimasukkan ke dalam keraguan.

Cara untuk menyelesaikan masalah ini maka kawasan konsesi tol kemudian untuk melakukan apa yang Kerajaan lakukan dengan PLUS - untuk mendudukinya dan menyusun semula ia.

Dan untuk melakukan ini dengan semua konsesi tol yang sedia ada dan mencegah atau menghadkan konsesi tol masa depan bermakna penstrukturan semula seluruh industri di sepanjang baris apa yang Kerajaan tidak menggunakan Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) dengan pemegang konsesi air dan apa yang Kerajaan cuba untuk melakukan dengan industri IPP menggunakan 1MDB tetapi tidak perlu lagi tergelincir oleh serangan.

Adakah anda akan menyokong "Suruhanjaya Perkhidmatan Tol Negara" bersamaan?

Melakukan ini akan meletakkan lebih kroni lama masa keluar dari perniagaan walaupun.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan